Inleiding
De REC.academy is het nieuwste onderdeel in het educatie-aanbod van REC. Dit opleidingstraject is er alleen voor de beste digital storytellers (in wording) die van alle markten thuis zijn (denk Vine, Instagram, Snapchat,...). Na de opleiding krijgt de afgestudeerde mediamaker een Europees REC.certificaat waarmee hij bewijst een storyteller te zijn van de nieuwste generatie en een verhaal weet te brengen in het medium dat best past bij de job en met de nadruk op mobile first en crossmediale content.

De twaalf geselecteerden (waarvan de helft aan UGent studeert of afstudeerde) die aan deze opleiding kunnen beginnen krijgen de kans om een uitgekiend traject te doorlopen, media te maken op drie grote events (waaronder Belmodo Fashion Days en Dour Festival 2015) en een eigen mediaproject in groep uit te werken.

Wat zijn digital storytellers?
Sven De Coninck: “Dat zijn jongeren die media maken, en een verhaal kunnen vertellen via het juiste online kanaal. Is dat nu Instagram, Vine, YouTube of Snapchat, voor elk kanaal zijn er specifieke tips & tricks, en die kan je in de REC.academy aanleren.”

Wat is De Krook?
Sven
: “De Krook is een nieuwe site in Gent die het epicentrum zal worden voor alles wat met informatie en media te maken heeft. De bibliotheek, UGent, onderzoekscentrum iMinds en nog heel wat interessante organisaties gaan er samenwerken. Wij gaan hier met de REC.academy ook naartoe, maar we willen niet wachten tot dan om er al mee te starten.”

Waarom deze opleiding?
Pieter Blomme 
(Coach REC.academy): “De laatste jaren ontdekken we meer en meer YouTube sterren, Vine-personalities, bloggers die op zich een mediakanaal zijn en een heel grote doelgroep bereiken. Maar je kan nergens een reguliere opleiding volgen om dit aan te leren. Want om je eigen mediakanaal uit te bouwen, is meer vereist dan enkel weten hoe je bijvoorbeeld een leuke video maakt. Je moet ook weten hoe je doelgroep gaat reageren, met welke bedrijven of andere mediamakers je misschien kan samenwerken, hoe je jezelf in de markt gaat zetten, …
We staan in Vlaanderen een beetje achter tegenover buurlanden zoals Nederland of Verenigd Koninkrijk, dus is het tijd om een extra grote stap te nemen.”

Wat heeft iMinds met de (REC) Academy te maken?
Wim De Waele
 (CEO iMinds): “iMinds is het digitale onderzoekscentrum van Vlaanderen. We voeren zowel strategisch als toegepast onderzoek in domeinen als ICT, Media en Health. Behalve het feit dat we samen met REC. ook medebewoner van De Krook zullen worden is dit een mooie kans voor ons om de meer creatieve kant van met media bezig zijn te stimuleren en uiteraard vinden we het een goed idee om een opleiding aan te bieden die de kennis aanlevert om als mediamaker het uiterste uit je mobile device te halen dat iedereen toch al op zak heeft. Deze mensen zullen uiterst fijn afgestelde mobiele verhalenmachines worden, als ze dat nog niet zijn.
Bovendien kan er uit de academy talent komen dat daarna aan de slag kan binnen het ecosysteem van De Krook.”

Leer de studenten kennen en volg waar ze mee bezig zijn via de REC.academy website: recacademy.be.


 

Gepost door op 09/03/2015

# #academy #dekrook #iminds

DEEL DEZE BLOGPOST

KEER TERUG NAAR OVERZICHT
Menu