Meet the new REC. We zijn een talentnetwerk voor digital storytellers. Maar wie zijn die vreemde vogels en hoe weet je of je er zelf een bent? Wil je meer leren over digital storytelling, schrijf je dan in voor onze splinternieuwe postgraduaten bij KASK en Arteveldehogeschool.

Een digital storyteller is voor REC iemand die online creatieve en interessante verhalen vertelt in audio, video, foto en tekst. Hij of zij focust zich op de universele vaardigheid van het vertellen van goeie verhalen. Verhalen die verrassen, boeien, ontroeren en blijven kleven, maar dan wel met de digitale middelen van onze tijd.

via GIPHY


Je kan een digital storyteller makkelijk herkennen aan zijn of haar frisse stijl, fijne ideeën, de smartphone die vastgeplakt hangt aan zijn of haar hand en honderden online vrienden waar hij of zij mee interageert op Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. De échte digital storyteller besteedt té veel uren online per dag, en weet als geen ander wat er online leeft. Het internet is als het ware zijn of haar tweede thuis.
 

Een digital storyteller kent de nieuwe apps om foto’s mee te blurren, kan snel een vertical videootje schieten om er dan een slomo van te maken, deelt foute snaps met zijn beste vrienden, houdt voor de hele wereld een blog of videodagboek bij en weet dat je een podcast niet in de keukenafdeling van Ikea kan kopen.



Sommige digital storytellers doen al eens goed zot: ze kopen een camera om scherpere en diepere beelden te maken, plunderen de lokale brolwinkel voor smartphone statiefjes, lensjes, een selfie stick én een virtual reality-bril en hebben alle juiste computerprogramma’s om foto’s te bewerken, filmpjes te monteren, animaties te maken, podcasts te monteren en longreads te typen. Hun smartphone puilt uit van de apps om te knippen, te plakken, te kleuren, te tweeten en te delen.







En dan heb je nog de echte die-hards. De über digital storytellers, de storylords. De eindbazen. Zij werken voor een bedrijf, organisatie of voor zichzelf, en verdienen hun boterham met de online verhalen die ze vertellen. Zij zijn de snapchatkings, de videokunstenaars, de drone-piloten, de digitale grafische designers, de internetprofessionals en de interactieve documentairemakers van nu en morgen. Zij weten als geen ander dat ook de bakker om de hoek in het jaar 2020 een digital storyteller nodig zal hebben, als de offline en online wereld één zijn geworden.



Maar een digital storyteller is bovenal een mens die iets interessants te vertellen heeft. Zo iemand waar je graag uren tijd mee doorbrengt. Authentiek, sociaal, geëngageerd, en altijd te vinden voor een creatieve uitdaging. Een visionair met de geest in de wolken maar met de beide beentjes op de grond als de deadline er is. Streng voor zichzelf, nooit tevreden en perfectionistisch.

Wil je weten of er ergens in jezelf een digital storyteller schuilt? Test dan zeker eens jouw kennis dankzij onze korte quiz. Heb je zó een fantastisch goede score dat het begint te kriebelen om iets met digital storytelling te gaan doen? Schrijf je dan in voor onze postgraduaten in digital storytelling bij KASK en Arteveldehogschool. 
 

DEEL DEZE BLOGPOST

KEER TERUG NAAR OVERZICHT
Menu