✔ Ik ben een laatstejaarsstudent met een bachelor- of masterdiploma (in het vooruitzicht)
✔ Ik wil nog een jaar verder studeren (in Gent)
✔ Ik wil mijn kansen op een leuke job vergroten door meer ervaring op te doen

Is het postgraduaat
DIGITAL STORYTELLING
bij KASK School of Arts
iets voor mij?

  • Ben je creatief bezig en wil je jezelf, je idee of je project via online storytelling onderscheiden?
  • Wil je leren hoe je via storytelling online een publiek bereikt met je creatieve project?
  • Ben je wel te vinden voor experiment op digitale platformen (Virtual Reality, Augmented Reality, stop motion, geobased audio stories, video animatie, parallax fotografie, cinemagraphs, videomapping, longreads, greenkey,...)?
  • Wil je graag les volgen bij KASK School of Arts in Gent?
  • Zie je het zitten om internationale classes in het Engels te volgen?
  • Wil je les krijgen van mensen als Bert Dries (aka Musketon) (graphic designer, Musketon, BE), AJ (Christina Cerqueira - USA), Hannes Coudenys (Digital Hustler, YouTube- & Snapchat-king @Hurae, BE) en Casper Sikkema (VICE Media Benelux)?


INHOUD VAN HET POSTGRADUAAT


Deze opleiding inspireert met inzichten rond online storytelling van internationale experten. Je verfijnt je mediavaardigheden in foto, video, audio en tekst door de online varianten te maken: social video, een vlog, een podcast, een webtekst, een uitgebouwd instagramkanaal. Je leert hoe je een online publiek vindt en bereikt en wat de legale aspecten van online creëren zijn. Daarnaast experimenteer je met virtual reality, augmented reality, stopmotion, geobased audio storytelling, parallax foto’s, cinemagraphs, videomapping, longreads en greenkey.

Dit postgraduaat loopt over een heel academiejaar en bestaat uit 39 studiepunten. De opleiding bestaat uit 5 onderdelen:
  • Inspiratie in digital storytelling (gastcolleges)
  • Digital storytelling skill track (tutorials, workshops en opdrachten)
  • Experiment (wekelijkse ateliers)
  • Stage in het werkveld (binnen- of buitenland)
  • Eindwerk (personal digital story)
Concreet volg je in het eerste semester les op maandag- en woensdagavond, en duik je donderdag overdag met docenten en je medestudenten in het atelier. In het tweede semester werk je zelfstandig aan je stage en houden we een wekelijks atelier op donderdag.

Wil je wat inspirerende voorbeelden zien van digital storytelling?


DOCENTEN

 

Is het postgraduaat
DIGITAL CONTENT & JOURNALISM
bij Arteveldehogeschool
iets voor mij?


Schrijf je in


Hou me op de hoogte
 
  • Volgde je een opleiding communicatiewetenschappen, taal & letterkunde, journalistiek,  vertaler-tolk, of marketing en/of wil je je digitale skills scherpstellen?
  • Wil je graag stage doen bij De Morgen, VRT, Vranckx, Studio Brussel, Chase, Het Geluidshuis, Kameraki, Teamleader, These Days, StoryChief, WalkieTalkie…?
  • Wil je je storytelling skills cultiveren én praktische tools leren gebruiken om aan digital storytelling te kunnen doen?
  • Wil je graag overdag les volgen in Gent op de Arteveldehogeschool?
  • Wil je les krijgen van mensen als Arnout Bracke (Chef Digitale Nieuwsprojecten De Morgen, BE), Tim Verheyden (Chef Storytelling VRT Nieuws, BE), Christina Cerqueira (senior producer en video journalist AJ , USA), Bert Sap (social video producer), Maarten Lambrechts (Data- en  visueel journalist) en Wim Forceville (VR storyteller)??



 

INHOUD VAN HET POSTGRADUAAT


In dit postgraduaat leer je een verhaal online te vertellen vanuit journalistieke, maatschappelijke of commerciële insteek. Je volgt les bij experten uit het werkveld. Waar plaats je jouw online verhaal? Welke beelden en tools gebruik je? Hoe trek je publiek naar jouw content? In januari vertrek je op stage om daarna in de media of communicatiebranche aan de slag te gaan.

Dit postgraduaat bestaat uit vijf modules:
  • Digital Content & Journalism,
  • Digital contentproductie,
  • Online publicatie,
  • Digital creative van de toekomst,
  • Stage.

In deze modules leer je inspelen op de verwachtingen van een digitaal publiek en ga je dieper in op het verschil tussen branded en journalistieke content. Je werkt ook zelf met verschillende story tools. Je leert verhalen vertellen door middel van online video, longreads, livestreams, timelines, infographics, foto’s en grafisch materiaal, interactieve video, animatie en story mapping. Je gaat praktisch aan de slag met HTML, CSS en SEO zodat je zelf een website of blog kan creëren en publiceren. Tenslotte krijg je de kans om al deze kennis in de praktijk te zetten tijdens een stage naar keuze.
 

PRAKTISCH

Concreet start de opleiding in oktober 2017 en duurt 1 semester (tot februari 2017). Daarin zitten 6 weken stage. Alles samen telt de opleiding 27 studiepunten. De lessen zijn wekelijks op dinsdag en woensdag van 10h tot 17h. In januari vertrek je op stage om daarna in de media of communicatiebranche aan de slag te gaan. Er zijn geen specifieke toelatingsvoorwaarden, zoals een bepaalde studie, behalve een bachelordiploma of masterdiploma.

Ontdek hier wat de studenten van vorig academiejaar van de opleiding vinden.



DOCENTEN

(dit zijn de docenten van vorig jaar. Wil je graag op de hoogte blijven van de nieuwe namen voor dit jaar?)
  • Casper Sikkema (Editor in chief VICE Media Benelux, NL), 
  • Christina Cerqueira (senior producer en video journalist AJ , USA),
  • Sandra Gaudenzi (!F Lab, Universiteit van Westminster, i-Docs, UK). 
  • Arnout Bracke (Chef Digitale Nieuwsprojecten De Morgen, BE)
  • Tim Verheyden (Chef Storytelling VRT Nieuws, BE),
  • Vincent Merckx (online redacteur en expert longreads, Vranckx VRT, BE)
  • Rutger Verhoeven (CCO Cleverlions en Hoofd Digital BNN-VARA, NL)
  • Maarten Lambrechts (data- en visueel journalist, freelance & De Tijd, BE)
  • Wim Forceville (VR storyteller, freelance & Fisheye, BE)
  • Niel Van Herck (SEO expert & Digital creative, Super Machine)
  • Hannes Coudenys (Digital Hustler, YouTube- & Snapchat-king @Club Social, BE),
  • Kevin Boone (visual storyteller, Teamleader, BE)

  •  

Schrijf je in


Hou me op de hoogte


Nog persoonlijke vragen?
Menu