Wie verhalen vertelt in foto, video, audio of tekst en dat online wil doen, moet er rekening mee houden dat online en via sociale media je storytelling een andere logica heeft. 5 tips die Pieter Blomme, docent storytelling in ons postgraduaat Digital Storytelling aan KASK, zijn studenten meegeeft. 


1. Sla je publiek (snel) aan de haak

Hoe zorg je ervoor dat net jouw verhaal een thumbstopper wordt in de eindeloze feed op facebook, twitter, instagram of snapchat? Verras! Als je niet binnen de 5 seconden de aandacht trekt, ben je verloren. Gooi die traditionele verhaalstructuur met begin-midden-slot overhoop. Doe eens zoals bij Breaking Bad, bijvoorbeeld, en start met een cruciale scène uit het einde van je verhaal, zodat je kijker een WTF-ervaring heeft binnen de 5 seconden. Of geef al in de eerste seconden de clue van je verhaal weg. “Wat als ik je vertelde dat ook jij een potentiële huurmoordenaar bent?” Geloof me, plots krijg je alle aandacht.




2. Make ‘m care. Make ‘m share

Uren zwoegen mijn studenten aan een perfecte meme, infographic, YouTube video of Instagram fotoreeks. Als ik dan bij ze langs kom om te feedbacken, moet ik jammer genoeg nog al te vaak zeggen: why should I care? ‘t Is een tip die ik ooit kreeg van de sympathieke mensen van Klasse. Maar het is terecht de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, liefst voor je begint: Hoe laat ik mijn verhaal aansluiten bij de leefwereld van mijn doelpubliek? Of beter nog: hoe maak ik MIJN verhaal ook HUN verhaal? Hoe krijg ik mijn publiek zo ver dat ze geraakt worden en zelfs gaan liken, commenten en gaan delen met vrienden? Why would I care? Why would I share? Maak het je mantra. Een trucje: zélf duidelijk maken in je verhaal waarom het belangrijk is voor iedereen die op deze aardkluit rondloopt. Make them care, make them share. #togetherness

via GIPHY


3. Denk aan Hans en Grietje

Sprookjes, mythes en sagen behoren tot het collectief geheugen. Ze hebben waarde, een logische structuur, tot-de-verbeelding-sprekende helden en antihelden, heroïsche taferelen en een goeie portie suspens met een spetterende finale. En we digg that. Denk dus aan Hans en Grietje als je zelf op een verhaal sabbelt. Steel hun waarden, heldere structuur, hun pathos en hun drama, hun helden en personages en verwerk die als een echte artiest in jouw eigentijdse creaties. Ze zorgen ervoor dat je verhalen magnetisch en vloeibaar worden, en zo makkelijker een publiek bereiken en engageren.


4. Maak het menselijk

Mensen geloven mensen van vlees en bloed. Zeker als je vanuit een organisatie of merk communiceert, is dat een belangrijke tip. Elk episch verhaal heeft een held, een hoofdpersonage dat iets meemaakt, dat obstakels moet overwinnen om een resultaat te bereiken.


Voer daarom authentieke mensen op in je verhaal, liefst mensen die lachen, wenen, slagen en falen, mensen die interessante dingen meemaken. Laat ruimte voor emotie, we zijn allemaal van vlees en bloed gemaakt. En soms zijn we o zo gevoelig.


5. Maak reeksen

Moet ik er een tekeningetje bij maken? People. Love. Serials. Kijk naar het succes van Netflix, kijk naar YouTube, luister naar iTunes: alles hangt in reeksen aan elkaar. En online media lenen zich perfect voor reeksen: vlogs, blogs rond een bepaald thema, hashtags om te linken, podcasts, reeksjes van 3 op Instagram: in al deze media werken serials keihard. Mensen zijn routinebeesten, en niks zo gemakkelijk als op ‘abonneren’ klikken en weten wat voor soort verhalen er de komende weken aankomen.

Zin gekregen om nog meer te weten over digital storytelling? Check dan onze Postgraduaat-opleidingen: voor studenten - voor marketeers & journalisten - voor creative professionals

DEEL DEZE BLOGPOST

KEER TERUG NAAR OVERZICHT
Menu